Bæredygtigt badetøj kan ikke redde verden - men det er et godt sted at starte

Hvordan får man ideen til at lave bæredygtige bikinier? Hvordan hjælper det klimaet? Copenhagen Cartels stifter og CEO, Katrine Lee Larsen, fortæller, hvordan et år på Bali blev afgørende for hende, hvordan hun fandt sin egen vej ind i klimakampen, og hvordan en bikini kan rense verdenshavene.

Forestil dig, at du er på en paradisøen Bali. Solen varmer din hud. Palmerne svajer i brisen, og de iskolde drinks gør det bedste de kan for at køle dig. Det er bare ikke helt nok, så du beslutter dig for at springe i det kølige blå hav. Du hopper i, og det kolde vand skubber heden væk for en stund.

Det er vidunderligt. 

Men da du kommer op til overfladen igen, har du fået lidt mere end bare en afslappende dukkert. Du har også fået et langt stykke plastik viklet rundt om armen, en sixpack-holder i håret, og sugerør mellem tæerne. 

Det lyder ikke særlig lækkert, vel? Ikke desto mindre var det det, der skete for Katrine Lee Larsen, hver gang hun tog en dukkert i havene omkring Bali. 

”Jeg tror de fleste kender de smukke billeder fra Bali med grønne palmer, hvidt sand og azurblå bølger. Men der er en bagside, som turisterne normalt ikke ser. Den oplevede jeg med egne øjne i det år, jeg boede på Bali. Monsunregnen, kombineret med Balis placering, gør nemlig øen til en “naturlig” losseplads for resten af verdens plastikaffald,” fortæller Katrine Lee Larsen, stifter og CEO i Copenhagen Cartel. 

Hun fortsætter:

“Jeg var ikke klar over, hvor voldsomt mængden af plastik var i havene, før jeg kom til Bali. Derfor var det også totalt naturstridigt for mig, at se denne smukke paradisø, Island of the Gods, dækket af enorme mængder skrald. Det, at det kom skyllende ind fra havet, gjorde det hele endnu værre. Det skar i mit hjerte. Da jeg undersøgte sagen, og fik øjnene op for, hvor ødelæggende plastik er for vores verdenshave, deres dyre- og planteliv, og også for mennesker og klimaet, der vidste jeg bare, at der ikke var nogen vej tilbage for mig. Jeg skulle bidrage til forandringen.” 

Verdenshavene er i krise 

Hvert år udledes omkring 8 mio. tons affald i verdenshavene. Det svarer til en lastbil fuld af plastik bliver tømt ud i havet hvert eneste minut. Plastik i havet er en seriøs trussel mod havets dyreliv, planteliv og hele økosystemer. 

Plastikken brydes ned i mindre bidder, som til forveksling ligner mange havdyrs naturlige føde. Derudover udgør særligt fiskegrej og fiskenet, der er blevet dumpet i havet, en stor fare. Hvert år fanger vildfarne fiskenet millioner af havdyr bl.a. hajer, rokker, benfisk, skildpadder, delfiner, hvaler, krebsdyr og fugle.   

“Da jeg først dykkede ned i den viden og forskning, der er om havplastik, var det lige før, at jeg gav op igen. Problemet er så enormt, at det nemt kan virke som om, at ligegyldigt, hvad du gør, vil det aldrig gøre en forskel. Men det passer ikke. Alt gør en forskel på en eller anden måde. Det gik op for mig, da jeg først kom dybere ind i branchen, og mødte mange andre bæredygtige ildsjæle. Det gav mig optimismen tilbage, og så fandt jeg min egen vej ind i det,” fortæller Katrine. 

From waste to wear

I sidste ende blev fiskenettene Katrines åbning ind i havets klimakamp. 

De fleste moderne fiskenet er lavet af nylon og andre plastikkomponenter, som gør dem ekstremt holdbare. Netop derfor kan nettene drive rundt i årevis, båret af havstrømmene, hvor de fanger og dræber havdyr på deres vej. Til gengæld er nettene ideelle til genanvendelse.   

“Processen med at fremstille helt ny nylon er virkelig kras for planeten. Det kræver kul, råolie, naturgas og enorme mængder vand. Ved at genanvende gamle nylonfiskenet sparer vi alle komponenterne, der kræves af en helt ny produktion, vi sparer på vand og energi og bidrager samtidig til at rense havene for de farlige net,” fortæller Katrine.   

Et cirkulært koncept

Katrine fortæller, at hendes indsigt i plastikproblemerne gjorde det vigtigt for hende at skabe et brand, der bidrog til den grønne agenda - også udover den traditionelle værdikæde. 

Derfor er Copenhagen Cartels stifter optaget af at finde nye metoder til bæredygtig produktion, indgår samarbejder med førende miljø ngo’er, bidrager til viden og undervisningsmaterialer, donerer dele af sit overskud, og indleder partnerskaber med andre virksomheder, der støtter den klimavenlige dagsorden. 

Det kan virke som et stort arbejde, for at skabe et bæredygtigt bikinibrand, men for Katrine er det netop essensen af hendes mission.   

“Mit purpose er at skabe ægte forandring. Hvis vi skal redde havet og klimaet, bliver vi både nødt til at rydde op efter os selv, men vi skal også ændre måden vi gør tingene på. Vi bliver nødt til at stoppe problemet ved kilden,” siger Katrine og fortsætter:

“Derfor arbejder jeg ad to spor. Et, der handler om at ændre måden vi producerer på, og hvad vi producerer. Det andet spor handler om at ændre vores adfærd og behovet for at stille krav til de produkter og producenter vi støtter. Bikinier er mit license to talk, men i sidste ende ønsker jeg i virkeligheden at skabe opmærksomhed omkring problemerne i havet. Så det kan godt være, at badetøj ikke kan redde verdenshavene. Men jeg synes Copenhagen Cartel beviser, at det er et godt sted at starte.”